Bewezen effectieve interventies en opleidingen in het sociaal domein

« Terug naar alle verhalen

Het verhaal van Rosalie Mulder:

”Mijn werk als consulent is leuker en makkelijker geworden.”

Rosalie Mulder is Consulent/Werkcoach bij Gemeente Zwolle.

Een cliënt uit mijn groep, een ambitieuze, assertieve man, had vroeger een goede baan. Door een ongelukkige omstandigheid was hij in de bijstand geraakt. Hij wilde sindsdien per se een omscholing in een branche met lage baankansen. Gaandeweg tijdens de leergang, aangespoord door groepsleden, is hij bij zichzelf te rade gegaan wat voor hem belangrijker was op korte termijn: een omscholingstraject met behoud van bijstand of financiële onafhankelijkheid. Tijdens onze VAK-vaardigheidstrainingen bij Scania zag hij wat een mooi bedrijf het is, met een interessant productieproces. Op de laatste bijeenkomst heeft hij de knoop doorgehakt: hij wilde er aan de slag. Inmiddels werkt hij bij Scania: op een van de meest gecompliceerde stations.

Les in groepsdynamiek
De VAK-methodiek vraagt van iedereen een omslag in het denken. Niet alleen van cliënten, maar juist ook van ons, de consulenten. Wij, dertien consulenten in totaal, hebben een leergang gevolgd. We werden onder meer getraind in groepsdynamiek. Sommige technieken zijn echt wennen, ik vond ze eerst niet mij passen. Zo vond ik het geforceerd om een negatieve opmerking om te buigen tot een persoonlijke kwaliteit. Of om een negatieve opmerking als ’goudklompje’ bespreekbaar te maken in de groep. Maar ik merkte al snel dat dit echt werkt: het neemt weerstand van alle partijen weg.

Uitkeringsgerechtigde neemt regie terug
Bij VAK werken we oplossingsgericht. Er wordt gewerkt aan de stappen die de cliënt zelf bedacht heeft om tot zijn oplossing te komen. De consulent adviseert niet meer; vertelt niet meer wat de cliënt moet doen, maar stelt vragen die de cliënt uitnodigen de oplossing te zoeken. Daarbij is het verleden alleen referentiekader voor gedrag waar hij goede herinneringen aan heeft. Belangrijk is om waarderend te denken en te communiceren. Daarbij hoort ook het geven van complimenten. Dit werkt onvoorstelbaar goed. Mensen vinden het leuk om te leren en krijgen weer grip op hun leven.

Het herstellen van werknemersvaardigheden
Hoe groter de afstand tot de arbeidsmarkt, des te verder zijn werknemersvaardigheden vaak achteruitgegaan. Denk aan elementaire dingen als het op tijd komen en het meegaan in het arbeidsritme. In de groepsbijeenkomsten helpen mensen elkaar zich hiervan bewust te worden. De groep corrigeert laatkomers zelf. Ook hebben we iemand van Scania uitgenodigd om erover te spreken. Hij maakte duidelijk dat een complete productielijn stil komt te liggen als de aflossing van de diensten hapert.

Niet langer een gevecht
Mijn werk is leuker en makkelijker geworden. Ik hoef niet meer het innerlijke gevecht te voeren door de cliënt te wijzen op zijn verantwoordelijkheid, hem te dreigen met sancties. In plaats daarvan spreek ik waardering uit voor dingen die wel goed gaan als basis voor de gewenste situatie. Het levert me energie op in plaats van dat het me energie kost. VAK heeft me geleerd mild te zijn in alle opzichten.