Nabij ons huis ligt een mooi park aan de rivier. Op warme dagen liggen de zonaanbidders op het grasveld. De banken aan het water zijn steevast bezet. In Corona-tijd wordt gehandhaafd op groepen.
Lees meerVandaag kwam bij ons thuis de stukadoor om enkele wanden in orde te maken. Een jonge zelfbewuste man stapte binnen. Ik was blij verrast. Stukadoors van jonge leeftijd zijn schaars.
Lees meerIn een recent opiniestuk van Tom-Jan Meeus (NRC 5 mei) geeft hij aan dat de vergelijking Corona-crisis – leed van de Tweede Wereldoorlog onvergelijkbaar is.
Lees meerMet personen uit mijn uitgebreide netwerk heb ik veel contact via de beschikbare media. Nieuwe vormen van intimiteit komen in de loop van gesprekken naar voren.
Lees meerGeen autokilometers maken en elkaar extra doelgericht via media spreken, levert tijd op. Tel daarbij op vroeg opstaan, zoals ik altijd al deed, en ik heb als tijdelijke ‘thuiswerker’ een meer afwisselend bestaan. Thuis zijn gaat me steeds beter af. Hoe komt dat en waarin zit de afwisseling?
Lees meerZojuist een overleg afgesloten met een groep van 8 personen. Twee computers in bedrijf, één voor het gebruik van SharePoint en de ander om te kunnen Skypen. Dit maakt het vergaderen redelijk comfortabel, afgezien van Wifi-perikelen.
Lees meerBart studeert Sport en Bewegen bij een hogeschool. Hij loopt nu een stage in de VS en gaat er helemaal voor. Zijn vader heeft hem opgezocht. Tussen de sportprestaties door hebben zij samen New York verkend. Bart met zijn grote gespierde lijf geniet van zijn leven en alle indrukken: super vet en cool.
Lees meerEen van onze drie kleinzonen bracht bij ons een gedeelte van zijn voorjaarsvakantie door. Hij is als elfjarige een kind van zijn tijd. De beleveniseconomie heeft hem al een lange tijd in zijn greep.
Lees meerMijn moeder zag het al op een afstand. Het was weer niet goed met Eugène. Steeds als onze aangetrouwde oom bij mijn moeder plechtig gekleed op bezoek kwam, had hij weer last van vreemde stemmen en rare gedachten, zoals hij dat noemde.
Lees meerMeneer Visser ontmoette ik in een winkel waar hij met zijn snelle scootmobiel bij de kassa stond te wachten. Het duurde even en wij maakten een praatje. De prachtige kinderfietsbel die hij op zijn vervoermiddel had, vormde de aanleiding voor ons gesprek. Hij woont bij mij in de buurt. Hij bleek 93 jaar oud te zijn en hij vertelde over zijn harde werken in de Metaal. Mijn vraag of zijn kinderen ook in de Metaal zaten, ontlokte veel protest.
Lees meerHet project betreft een ontmoeting met de leefwereld van burgers in psychische crisis.
Tijdens die ontmoeting is er zoveel mogelijk ruimte gemaakt voor de verhalen van de deelnemers, zodat hun ervaringskennis de plaats kreeg die het verdient, nl. het hoofdpodium.
Onze Stichting krijgt steeds meer opdrachten en verzoeken om gelijk op de praktijk in te gaan. Werkend leren, zodat je er direct mee aan de slag kunt. Voorbeeld: als Participatiecoach krijg je jongeren aan je desk die wel aan het werk moeten en dat niet direct kunnen. Soms omdat zij psychische problemen hebben of sociaal beter op de rit moeten komen. De vraag is: wat doen we nu al goed en hoe kan het nog effectiever en leuker? Hier is onze aanpak.
Lees meerHans van Eeken, Susanne Boers en Edda Heijting hebben in de zomervakantie alle uitgenodigde ervaringsdeskundigen gesproken over hun ervaringen.
Lees meerHet Financiële Dagblad heeft regelmatig speciale bijlagen over belangwekkende onderwerpen. Het ging deze keer over de digitale transformatie bij grote Nederlandse bedrijven.
Lees meerIk koester onze democratie en er wordt aan gepeuzeld door intellectuele voormannen die beter weten. Ik zie dat er in onze samenleving een grote groep mensen is die geen weet heeft van onze democratische verworvenheden en daarover geen kennis heeft. Ik vroeg me af wat in ons onderwijs heeft plaatsgevonden; hoeveel bewustzijn hebben we meegekregen, ook van huis uit, over de werking van onze democratie en hoe kunnen we dat laten blijken? Is onze kennis voldoende en zo ja, dragen we die uit? Ik ben van mening dat we dat laatste onvoldoende doen.
Lees meerZahra Lasri is klantmanager, team Participatie bij de gemeente Maastricht. Edda Heijting is opleidingsontwikkelaar van de post-bachelor ‘De Effectieve Klantmanager Sociaal Domein’; samen verzorgden zij de workshops van de BvK vanuit hun rol als professional/student en kerndocent binnen deze opleiding.
Lees meerBekijk hier de trailer van onze post-bachelor opleiding 'De Effectieve Klantmanager Sociaal Domein'.
Lees meerHans van Eeken, ervaringswerker, en Edda Heijting hebben via haar Stichting R&D Sociale Innovaties het initiatief genomen een aanvraag in te dienen bij ZonMw om klantprofielen te ontwikkelen zodat burgers in psychische crisis bij beslissers over hun situatie beter gehoor kunnen vinden. Deze aanvraag is op 8 mei jl. gehonoreerd.
Lees meerEdda Heijting publiceerde op LinkedIn het artikel over de visie van de Heijting Weerts Groep op integraal (samen)werken.
Lees meerIn 2018 becijferde het CBR dat een meerderheid van de Nederlanders zich niet meer rekent tot een religieuze groepering. Het gaat dan vooral om hoogopgeleiden. Waarom zocht ik dit op?
Lees meerDe wereld is klein geworden. Dat klopt als je ziet hoe snel het nieuws van de aanslag in Utrecht over de wereld zeilde. Dat de wereld klein is geworden kan ook in een andere zin bekeken worden.
Lees meerAan de rand van IJburg, je ziet van daaruit de energiecentrale, staat een grote, oude trampoline. Regelmatig bevolkt door kinderen die na schooltijd of op weg naar vriendjes even langskomen.
Lees meerJe kan veel leren van je eigen of andermans kinderen, dat kan ook van de hond.
Lees meerMet de wens “een fijne dag nog” ben ik helemaal klaar. Een zielloze wens, kennelijk geleerd via de bedrijfsopleiding. Klantvriendelijkheid is fijn voor de ontvanger als het oprecht gemeend is, anders kan het beter achterwege blijven. Ik stel voor het laatste te doen. Volautomatisch geuite wensen doen de ontvanger niets, integendeel.
Lees meerOnze professionals in Maastricht nemen een welverdiende pauze tijdens de lessen van onze post-bachelor opleiding 'De Effectieve Klantmanager Sociaal Domein'.
Lees meerDit (Engelstalige) artikel (bekijk en download het artikel hier) biedt gedetailleerd bewijsmateriaal over innovatieve en veelbelovende gevallen van publiek-private netwerken in arbeidsbemiddelingsdiensten op basis van enquêtes onder werkgevers en uitkeringsontvangers, en interviews met politici, managers en consulenten in vijf Nederlandse gemeenten.
Lees meer“Als ervaringsdeskundige in het Sociaal Domein is het mijn kracht om mij in te leven in de omstandigheden van andere mensen om te kunnen achterhalen wat ons drijft in de dingen die wij denken, voelen, doen.” (-Edda Heijting)
Lees meerLees hier het volledige interview: https://www.trots-op-je-vak.nl/het-is-innovatie-van-onderop/
Lees meerHeijting Weerts Groep: Bewezen effectieve interventies en opleidingen in het Sociaal Domein.
Lees meerBij AH ontmoet ik regelmatig buurtbewoners. Vaak wordt een praatje gemaakt.
Lees meerOnlangs was ik in een ‘eigentijds’ hotel in Parijs dat gerund werd door onconventionele dertigers. Alle hand- en spandiensten werden gedaan door mensen van niet-Europese afkomst.
Lees meerOp 11 september jl. studeerden 4 professionals Participatiewet af.
Lees meerLeergroep Integraal Werken gemeenten en ketenpartners Zuid-Limburg studeerde af op 3 september 2018
Lees meerDe leergroep van het Regionaal Werkbedrijf Senzer studeerde af in juni 2018
Lees meerWeer een groep afgestudeerden 'De Effectieve Klantmanager Sociaal Domein'
Lees meerGoed opgeleide burgers klimmen in de pen om zaken rechtgezet te krijgen. Mensen met minder opleiding doen dat niet en de systemen weten hen te vinden.
Lees meerHet CPION heeft de post-hbo opleiding 'De Effectieve Klantmanager Sociaal Domein' geaccrediteerd. De opleiding is ontwikkeld door Heijting Weerts Groep samen met de gemeenten Zwolle en Maastricht, en de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN).
Lees meer