Onderzoek en analyse, advies, blended learning

Bewezen effectief, betrouwbaar, toekomstgericht

 

De maatschappelijke ladder beklimmen?


Meneer Visser ontmoette ik in een winkel waar hij met zijn snelle scootmobiel bij de kassa stond te wachten. Het duurde even en wij maakten een praatje. De prachtige kinderfietsbel die hij op zijn vervoermiddel had, vormde de aanleiding voor ons gesprek. Hij woont bij mij in de buurt. Hij bleek 93 jaar oud te zijn en hij vertelde over zijn harde werken in de Metaal. Mijn vraag of zijn kinderen ook in de Metaal zaten, ontlokte veel protest. Ben je mal, liet hij weten, nooit doen. Als je veel meer kunt, moet je dat doen. Ik kreeg daarvoor niet de kans. Mijn twee dochters zijn heel ver gekomen, één is advocaat en de jongste is neuroloog. Niet dat ik precies begrijp wat ze doen, hoor. Maar ze doen waar ze goed in zijn.

Op weg naar huis dacht ik na over zijn woorden. Over het bericht in Het Parool: Schooladvies vergroot de ongelijkheid. Het gaat om Amsterdamse leerlingen in groep 8. Leerlingen uit laagopgeleide gezinnen worden twee keer zo vaak onderschat als leerlingen van hoogopgeleide ouders, die krijgen vaak een te hoog advies voor de middelbare school. Wat de oorzaken zijn van deze verschillen is niet bekend. Er wordt gegist. Druk van ouders, een wedstrijd om het hoogste schooladvies, enzovoort.

Ik vroeg me af hoe het gelopen is toen meneer Visser zijn kinderen naar het VO deed. Waren zijn dochters zulke goede leerlingen waardoor er geen discussie was? Of was er sprake van een ander soort ongelijkheid die weinig uitsluiting gaf? De volgende keer ga ik het de heer Visser vragen. Dat neemt niet weg dat de berichtgeving in Het Parool een nieuw feit toevoegt aan vormen van ongelijkheid die meer en meer zichtbaar worden. Als samenleving en mensen onder elkaar hebben we een klus te klaren.

Edda Heijting

« Terug naar het overzicht